한국의료시뮬레이션학회
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작성일 : 12-04-27 00:56
[유] Validity 타당도, 타당성
 글쓴이 : 관리자
조회 : 398   추천 : 0  
Validity 타당도, 타당성

의도한 결과를 가져오기 위한 정당화 또는 견고한 토대를 반영하는 용어. 사정의 경우, 타당도란 측정도구가 측정하고자 하는 것을 제대로 측정하는 정도를 의미한다. 타당도의 성립은 사정의 형식을 개발할 때 첫번째 우선순위이다. 타당도가 없으면 모든 다른 특성은 무의미해진다. 사정 도구는 측정하고자 기획된 술기나 특정을 정확하게 나타내야 한다. 타당도는 네 가지 방식으로 특징지울 수 있다 – content 내용, concurrent 공존, predictive 예측적 또는 criterion-related 기준 관련 타당도: 내용 타당도는 교사들에게 가장 중요한 관심사 중의 하나인데 시험이 학생이 학습할 것으로 기대되는 주제문제를 나타내는 표본들을 가지고 있어야 하기 때문이다. 이런 표본은 대표성이 있어야 하고 몇 가지 역량 범주, 환자 문제 범위, 기술적 술기 목록들을 포함해야한다. 타당한 임상 검사는 임상 역량의 여러 요소를 사정해야 한다. 요소로는 환자로부터 상세하고 연관있는 병력을 얻어내는 능력; 환자의 신체검사를 수행하는 능력; 획득한 정보로부터 환자의 문제를 파악하여 감별진단하는 능력; 필요한 검사를 시행하는 능력; 검사 결과를 해석하는 능력; 환자 교육 등 적절한 치료 방법을 제안하거나 실행하는 능력이다. 공존 타당도란 한 측정도구가 동일 모수를 측정하는 다른 인정되거나 증명된 도구로 측정하였을 때 동일한 결과를 나타내는 정도를 말한다. 예측적 타당도란 측정치가 예상 결과를 정확히 예측하는 정도를 조사하는 것이다; 예를 들어, 예방적 진료에 대한 태도 측정은 예방적 진료 행동과 유의미한 상관관계를 나타내야 한다. 기준 관련 타당도에는 예측적 타당도와 공존 타당도가 포함된다.

A term that reflects a solid foundation or justification for bringing the intended results. In the case of assessment, validity means the degree to which a measurement instrument truly measures what it is intended to measure. The establishment of validity is the first priority in developing any form of assessment. Without it, all other attributes are of little consequence. The assessment instrument should accurately represent the skills or characteristics it is designed to measure. Validity may be characterized in these four ways - content, concurrent, predictive or criterion-related validity: Content validity is the one of greatest concern to teachers as the test must contain a representative sampling of the subject matter the student is expected to have learned. This sampling must be representative and should cross several categories of competence, a range of patient problems and a list of technical skills. Valid clinical examination should assess the components of clinical competence, including the ability to obtain from the patient a detailed and relevant history; carry out a physical examination of the patient; identify the patient's problems from the information obtained and reach a differential diagnosis; identify the appropriate investigations; interpret the results of the investigations; recommend and undertake appropriate management including patient education. Concurrent validity considers the degree to which a measurement instrument produces the same results as another accepted or proven instrument which measures the same parameters. Predictive validity examines the degree to which a measure accurately predicts expected outcomes; for instance, a measure of attitudes toward preventive care should correlate significantly with preventive care behaviors. Criterion-related validity includes concurrent validity as well as predictive validity.

참고문헌:
1. MedEdCentral. Search. Retrieved February 23, 2012. http://www.mededcentral.org/searchPage.aspx.
2. Institute for International Medical Education. Glossary of Medical Education Terms. Retrieved February 23, 2012. http://www.iime.org/glossary.htm.

 
   
 

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